ג'ון קרי: "נתניהו אמר שהוא בעד 2 מדינות, אי אפשר להעמיד פנים"

ישראל פריי 1 Comment on ג'ון קרי: "נתניהו אמר שהוא בעד 2 מדינות, אי אפשר להעמיד פנים"
10:02
28.04.24
בנצי לייזרוביץ No Comments on המשטרה לא הייתה ערוכה: אלפים המתינו במשך שעות

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"פורום סבן" הנערך מדי שנה בוושינגטון, מקבץ אליו את בכירי הפוליטיקה האמריקאית, לצד משלחות של נבחרי הציבור הישראלים. הכינוס שאמור לתרום לשיתוף פעולה והידוק הקשרים, מסתכם לרוב בפאנלים ובנאומים, ובמסעות קניות של הפוליטיקאים ברחבי התפוח הגדול.

מזכיר המדינה האמיריקאי, ג'ון קרי, נשא אמש נאום בפורום, ובו התייחס באופן "משוחרר" יחסית, למצב במזרח התיכון, ולמצב העימות הישראלי – פלסטיני. "פתרון של מדינה אחת לא ישמור על ישראל כמדינה עצמאית ודמוקרטית".

"אם לא ייעשה מאמץ רציני, יהיו עוד אלימות ויאוש. שינוי כיוון מחייב אומץ אמיתי, מנהיגות. איך ישראל תשמור על אופיה כמדינה יהודית ודמוקרטית בין הים לנהר בלי רוב יהודי? האם הערבים יקבלו את הזכות להצביע או יהיו במעמד נחות? אם יהיו חוקים שונים לישראלים ולפלסטינים, כיצד תגיב הקהילה הבינלאומית?".

קרי העביר ביקורת פומבית על ראה"מ: "נתניהו אמר שהוא בעד חזון שתי המדינות אבל שרים שלו מתנגדים למדינה פלסטינית. אי אפשר להעמיד פנים. קריסת הרשות גוברת מדי יום. אם המצב הנוכחי יימשך, יש המטילים ספק בהמשך הרשות הפלסטינית. האם ישראל מוכנה לפירוק הרשות ולהחזרת כוחות של חיילים לגדה? האם ישראל מוכנה לאלימות בלי הרשות? ישראל תהיה מחויבת לתת שירותים של חינוך חוק וסדר ועם הוצאה של מיליארדים. מה יקרה אם הכלכלה הפלסטינית תקרוס? האם לא צריך לעשות יותר כדי לשמור על הרשות?".

הוא שב על מחויבותה של ארצו לברית עם ישראל: "ארצות הברית מחויבת להבטיח את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ושהפלסטינים יחיו בכבוד. זה יושג רק במשא ומתן ישיר. שני הצדדים צריכים לנקוט צעדים קשים. אין צעדים קלים. צריך מנהיגות, צריך אומץ".

קרי ביקר גם את הרשות הפלסטינית: "האלימות חייבת להיפסק. אף אחד לא יכול לחיות תחת טרור. אנחנו מגנים את זה בכל החומרה. לישראל הזכות והחובה להגן על עצמה. שמעתי את נתניהו מדבר על הפחד היומיומי של הישראלים, אבו מאזן נשמע מיואש יותר מאי פעם. העברתי שעות עם אבו מאזן יותר ממנהיג אחר. רמת חוסר האמון מעולם לא הייתה עמוקה יותר. הישראלים מאמינים ששלום יהפוך את הגדה לעוד עזה".

קרי ציין כי העובדה שישראל מונעת בנייה פלסטינית, הורסת בתים ומגדילה את אוכלוסיית ההתנחלויות מעלה שאלות לגבי כוונות ישראל. "אם עבאס ייחלש, זה מסוכן לישראל. חיזוקו קריטי לישראל. לפיכך חובה להציג לפלסטינים אופק, להתחיל לפתח בשטח C לכלכלה, חקלאות ובנייה פלסטיניות". קרי ניסה להרגיע כי "אין לזה השפעה על ביטחון ישראל, כי זכותה לביטחון מובטחת, אבל לא זכותה לבנייה. בגלל ההתנחלויות לא ברור לאן ישראל הולכת".

"עבאס צריך לשנות את הרטוריקה שלו על מסגד אל-אקצה. אחת הבעיות היא שהוא לא שולט באלה שרצים עם סכינים. זו תוצאה של הרשת החברתית. אבל ספרי הלימוד שלהם והמפות שהם מציגים – צריכים להשתנות". סיים מזכיר המדינה.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    אין שום שאלות לגבי התנהלותינו אנחנו נמשיך להקים ישובים ביהודה ושומרון כי זו ארצינו